BLOG+

ARTYKUŁ NT SKLEPÓW EKOLOGICZNYCH DLA RETAIL TRENDS POLSKA

2013-03-20

Darek Gocławski

Organiczny, ekologiczny, zrównoważony rozwój...

Te określenia doskonale pasują do charakteru konceptu sklepu Organico.

Pierwszego w Polsce sklepu spożywczego w 100% EKO.

 

Pracownia A+D Retail Store Design została poproszona do współtworzenia i skoordynowania prac adaptacyjnych nowego konceptu sklepu z żywnością, kosmetykami i innymi produktami "eko", "bio", "organic".

 

Dzięki dużej świadomości Inwestora i doświadczeniu pracowni A+D, udało się zachować wartości ekologii na każdej płaszczyźnie i w całym czasie tworzenia sklepu. Każda decyzja projektowa, organizacyjna, każdy ruch związany ze znalezieniem lokalu, z jego wykończeniem i wyposażeniem, wszelkie decyzje związane z zatowarowaniem lokalu (visual merchandising) były dokładnie przemyślane i oparte o zasady ekologii. Generalne zasady ekologii mówią o potrzebie działania ze świadomością wpływu na zasoby naturalne, surowcowe i energetyczne, z potrzebą rozeznania konsekwencji wydatków (energii, finansów, czasu), z koniecznością uzasadnionego podnoszenia jakości i eliminowania bezzasadnego podnoszenia standardu.... Trudno połączyć ww. zasady z potrzebą działania w silnie skomercjalizowanym świecie. Ale udało się:

 

Głęboka świadomość ww. zasad, rozważne podejmowanie decyzji i staranny dobór materiałów, systemów i urządzeń zaowocowały pierwszym w Polsce w 100% ekologicznym projektem sklepu.

 

Koncept:

Pomysł na koncept wziął się z ogromnego doświadczenia i z pasji Inwestora związanego z produktami ekologicznymi.

 

 

Oferta:

Oferta sklepu obejmuje starannie dobrane produkty z takich grup, jak: żywność, kosmetyki, środki czystości, jedzenie dla zwierząt. Produkty są często samodzielnie wyszukiwane, zdobywane i sprowadzane z całego świata – z pominięciem hurtowni czy eksporterów / importerów. Każda marka jest rzetelnie sprawdzana czy spełnia kryteria sklepu (czy ma odpowiednie certyfikaty) a nade wszystko zbierane są opinie, testowane smaki itd.

Sporą część oferty pochodzi bezpośrednio od producentów z zagranicy, przez co omijany jest łańcuch pośredników.

 

Lokalizacja:

Powyższe założenia narzuciły konieczność znalezienia miejsca w okolicy nasyconej świadomym konsumentem. Wybierając lokal, Inwestor zwracał szczególną uwagę na jego położenie względem stron świata. Ekspozycja południowa dostarcza największej ilości światła, szczególnie w połączeniu ze szklaną ścianą i częściowo przeszklonym sufitem. Wytypowany został lokal na warszawskim Mokotowie na osiedlu Eco-Park, przy ul. Żaryna 7 – w okolicy nowoczesnych apartamentowców i osiedli o podwyższonym standardzie. Lokal nie za duży, z dużą ilością światła dziennego, z dostępem dla osób niepełnosprawnych.

 

Projektowanie:

Aranżacja powstawała "organicznie": samo ustawienie mebli zajęło nam aż ok. czterech miesięcy. Wiele tygodni przechadzaliśmy się między wyimaginowanymi półkami (regały były wyznaczone taśmami na podłodze), sprawdzając komfort przejść i pojemność regałów.

Projekt koordynowała osoba z doświadczeniem w tworzeniu sklepów z żywnością ekologiczną. Projektant, poza doświadczeniem, współdzielił pasję Inwestora i intuicyjnie rozumiał potrzeby marki, sklepu i konsumentów, przez co współpraca przebiegała na bardzo wysokim poziomie wzajemnego zrozumienia.

Każda decyzja projektowa była przemyślana pod kątem korzyści dla użytkowników sklepu ale i kosztów energetycznych, finansowych czy pojemności sklepu.

Ważne też było rozplanowanie powierzchni sklepu (strefowanie) umożliwiające możliwie najpełniejszą prezentację oferty (visual merchandising). Samo zatowarowanie i rozłożenie produktów (planogram) ewoluuje i zmienia się w czasie w miarę rozwoju placówki.

Ekologiczny nie znaczy rustykalny (wiejski) – wręcz przeciwnie - projekt jest ultra nowoczesny. Zarówno na płaszczyźnie widocznej, jak na płaszczyźnie użytych materiałów wykończeniowych i technologii.

 

Wyposażenie:

W trosce o środowisko i o komfort robienia zakupów, wybrane zostały meble najwyższej jakości, z szeroką paletą akcesoriów, półek itp. Dzięki temu raz poczyniona inwestycja owocuje niezmiennie wysoką jakością mebli na przestrzeni wielu lat używania sklepu.

Zanim zaakceptowano ustawienie mebli, wyklejone zostały obrysy regałów aby na miejscu poczuć właściwą skalę planu i mebli. Ten prosty zabieg umożliwił precyzyjne dopasowanie szerokości przejść, wielkości półek, długości i rozstawienie mebli. Działając jedynie na komputerze (papierze), nie sposób poczućkomfort przejścia czy wyczuć przepływ energii (przepływ klienta – customer's flow).

Akcesoria typu kosze, stojaki na torby, skrzynki, materiały POS i POP, opisówki, cenówki są starannie dobierane z uwzględnieniem jakości i certyfikatów producentów (dostawców).

Dla Inwestora bardzo ważna jest zrównoważona gospodarka zasobami leśnymi, dlatego wszystkie drzwi wewnętrzne w sklepie posiadają certyfikat FSC. Bardzo ważnym było aby znać pochodzenie drewna.

Lodówki były dobierane pod kątem energochłonności.

 

Ze strony sklepu (www.organico.pl):

"Wykorzystujemy wyłącznie regały chłodnicze wyposażone w drzwi. Rozwiązanie to, być może niekorzystne z punktu widzenia klienta, który ma przez to nieco utrudniony dostęp do produktów, ma kolosalne znaczenie w zakresie oszczędzania energii."

 

Co ciekawe Inwestor poświęcił dwa miesiące na poszukiwania kompaktowych agregatów chłodniczych pracujących na najbardziej ekologicznym czynniku chłodniczym CO2 (dwutlenek węgla), niestety koszt najtańszego z takich urządzeń pochodzących ze Skandynawii okazał się ponad 20-krotnie wyższy od standardowych rozwiązań. W tym wypadku trzeba było pójść na kompromis.

 

Każdy detal: wykończenie, producent, jakość, podświetlenie itd. był starannie dobierany. Odcienie ścian, podłogi, sufitów dobieraliśmy prawie 3 miesiące. Również analizując propozycje w kontekście tego konkretnego miejsca.

 

Technologia:

Sklep ma dwie twarze: lokal na ul. Żaryna oraz sklep internetowy. Zarządzanie zasobami wymagało dostosowania nowoczesnych systemów kasjerskich, magazynowych z narzędziami marketingowymi (portal społecznościowy, newsletter, e-sklep).

Kolejna "wyjątkowość" technologiczna to starannie dobrane urządzenia chłodzące i ogrzewające lokal, uwzględniające grzanie z urządzeń na sali sprzedaży.

Przeszklona ściana i częsciowo przeszklony sufit to z jednej strony możliwość zredukowania oświetlenia wnętrza sklepu. Mniej lumenów to więcej zaoszczędzonej energii. Z drugiej strony, południowa ekspozycja lokalu to więcej promieniowania cieplnego, które trzeba zredukować chłodząc salę sprzedaży. Dlatego bardzo ważnym było odpowiednie dobranie folii OWV, która pozwoliła na obniżenie ciepła docierającego do wnętrza sklepu z zachowaniem wystarczającej ilości dopływającego światła dziennego. Energia potrzebna na klimatyzowanie i chłodzenie sali sprzedaży i zaplecza została wymiernie zmiejszona.

 

Oświetlenie:

Sklep zaprojektowany przez pracownię A+D jest prawdopodobnie pierwszym sklepem spożywczym w 100% oświetlonym LED. Zarówno światło główne (górne reflektory), jak i światło akcentujące to starannie dobrane pod kątem mocy i barwy (tzw. temperatury światła) oprawy.

Ta innowacyjność w połączeniu z troską o ekologię, wymagała starannego przeliczenia natężenia światła, przemyślanego doboru lamp i systemów oświetlenia sali sprzedażowej, zaplecza i pomieszczeń socjalnych.

 

 

Branding:

Nad znakiem / logo pracowała zewnętrzna firma w czasie umożliwiającym staranną analizę i "dojrzewanie" do efektu, jakim jest sklep ORGANICO na warszawskim Mokotowie. Pracownia A+D wspierała te działania opiniując decyzję, wersje znaku itp. Sam znak wyraża wartości marki.

Ulotki reklamowe nie mogły zostać wykonane na innym papierze niż pochodzącym z recyklingu. Nietypowy format ulotek wydrukowany został w niemieckiej drukarni mające duże doświadczenie w niestandardowych projektach i zapewniającej najbardziej ekologiczny papier z możliwych.

 

Ze strony sklepu (www.organico.pl):

"Wszystkie torby jednorazowego użytku stosowane w sklepie są w pełni biodegradowalne i kompostowalne. Stosujemy produkty norweskiej firmy BioBag.

Ekologiczne produkty BioBag nie zawierają polietylenu, powszechnego we współczesnej produkcji szkodliwego związku rozkładającego się przez setki lat. Torby BioBag w warunkach kompostowych, czyli w obecności tlenu i wyspecjalizowanych mikroorganizmów, rozkładają się w około 45 dni. Dzięki wykorzystaniu przy produkcji naturalnych składników, produkty BioBag znacząco przyczyniają się do redukcji efektu cieplarnianego a proces ich produkcji pochłania mniej energii."

 

Ochrona środowiska:

 

Ze strony sklepu:

Do prac biurowych i etykiet cenowych używamy wyłącznie papieru pochodzącego z recyklingu. Do tej pory zaoszczędziliśmy przez to:

woda - 238,2 l

energia - 48,9 kWh

drewno - 22,5 kg

Czy to dużo?

Do ww. danych należy dodać edukację konsumentów, świadomość pośredniego wpływu na środowisko (poprzez ofertę, lokal, sposób pracy, dobór partnerów itd.).

A gdyby te liczby pomnożyć przez np sieć dwustu placówek?...

 

Warto wziąć przykład z tej realizacji i podejmować wszelkie decyzje ze świadomością wpływu na środowisko, jakość życia.

 

Warto odwiedzić ten sklep by spotkać się z tradycyjną - czyli organiczną - wynikającą z pasji i z naturalnego rozwoju - formą handlu, gdzie produkty trafiają najkrótszą drogą od wytwórców - na półkę, gdzie właściciel(e) osobiście uczestniczą w życiu sklepu, gdzie technologie (systemy informatyczne, sterowanie światłem, systemy kasowe) stoją na najwyższym poziomie i gdzie cały czas budują się więzi międzyludzkie. Warszawa Mokotów, osiedle Eco-Park, ul. Żaryna 7.

 

Więcej o sklepie:

http://www.organico.pl

 

projektant prowadzący:

Agata Knapik, A+D