BLOG+

Jak pandemia wpłynęła / wpłynie na aranżację sklepów?

2021-01-04

Darek Gocławski

artykuł opublikowany w magazynie Perfect Store, 2021/1, aut. Darek Goclawski

Projektujemy po kilkaset sklepów i lokali gastronomicznych rocznie, więc na bieżąco trzymamy rękę na pulsie i płynnie reagujemy na aktualne potrzeby nieruchomości komercyjnych w Polsce.


Ubiegłoroczne ograniczenie godzin pracy sklepu wymusiło przeniesienie handlu do internetu oraz wyjście z galerii, które były bardzo często zamknięte, na ulice.
Potwierdza to raport Colliers: "Aktywność zakupowa przenosi się na osiedla mieszkaniowe" (https://retailnet.pl/2021/02/25/82204-komentarz-m-chrusciel-m-nasilowska-colliers-aktywnosc-zakupowa-przenosi-sie-na-osiedla-mieszkaniowe/). Ruch ten natrafił na liczne pojawiające się okazje lokalowe po zamykanych gastronomiach, mini szkołach i niewielkich biurach. Dzięki tej fali zamknięć / otwarć dostaliśmy zlecenia na projekty adaptacji czy analizy przydatności lokali przy ulicach.

Oddawane lokale w galeriach to druga grupa wnętrz sklepowych, która w dużej liczbie pojawiła się w naszych projektach. Projektujemy sklepy m.in. dla amerykańskich marek i te, stosownie do maksymy Buffeta, kupują tanio aby sprzedawać drogo. Ma to wyraz w licznych przejęciach lokali w galeriach, w modernizacjach istniejących sklepów. Czas ograniczonego ruchu klientów jest świetną okazją do przeprowadzenia remontów, optymalizacji układu powierzchni, modernizacji instalacji czy zwykłego odświeżenia lokalu.

Przechodząc do rozwiązań szczegółowych, związanych z bieżącą sytuacją, mamy kilka obszarów zmian w projektowaniu sklepów:

Obszar związany z bezpieczeństwem:


Poza rozwiązaniami, które omówiłem w styczniowym numerze Perfect Store, coraz częściej pojawiają się liczniki klientów, stacje pomiaru temperatury czy naklejki / instrukcje dopasowane estetyką do konkretnych marek.
Projektując sklepy staramy się zapewniać bezdotykowe otwierani drzwi (odpowiednio ustawiając kierunek otwarcia lub zapewniając możliwość otworzenia łokciem / nogą. Modyfikujemy też strefy przykasowe: z okazji znacznie dłuższych kolejek mamy teraz znacznie dłuższe strefy do zakupów impulsowych.

Obszar związany z ekonomią (finansową i czasu):
"Smaller format, bigger design"
: kondensujemy przeżycia i wielkość sklepu. Kondensacja sklepów polega na redukcji powierzchni przy równoczesnym zwiększenie atrakcyjności oferty i samej aranżacji. Trend ten wynika z potrzeby oszczędności czasu. Jako pracownia mamy tutaj ogromne pole do popisu i np. tworząc restaurację od razu dodajemy galerię, sklep, szkołę gotowania i witrynę z ofertą Ready 2 Go.

Obszar związany z zachowaniami konsumentów
:
Magazyn Vogue niedawno ogłosił "Influencers Are the Retailers of the 2020s" (https://www.vogue.com/article/will-influencers-replace-retailers-2020s) i rzeczywiście obserwujemy przesunięcie środka ciężkości z działań związanych z szeroko rozumianym namawianiem do zakupu ze sklepów stacjonarnych do sieci. Dotyczy to takich aspektów, jak udział visual merchandiserów, okien wystawowych, działań personelu, zatowarowania czy samej aranżacji sklepu.
Musimy w każdym projekcie dawać temu odpowiedź kondensując sklep, mądrze ustawiając plan, zapewniając dla influencerów / mikroinfluencerów i stylistów odpowiednie narzędzia, środowisko (wifi, światło, tło), wydarzenia i pewnego rodzaju procedury (zachęcenie / przyzwolenie na robienie zdjęć, streamowanie, wskazywanie najlepszej ekspozycji). Dodaje nam to sporo pracy projektowej, niewidocznej w sklepie ale bardzo owocnej później - w obecności marki online.
Według Business Insider firmy w USA wydadzą 15 mld $ na rynek influencerów w 2022 r., co daje prawie dwukrotny wzrost w skali dwóch lat (8 mld. $ w 2019) (https://www.businessinsider.com/influencer-marketing-report?IR=T).
Wsparciem dla influencerów są styliści online - nowy zawód lub poszerzenie kompetencji visual merchandiserów. Projektując sklep musimy zwracać uwagę na miejsca do szkoleń lub tworzenia tzw. "contentu" do sieci oraz zapewniać odpowiednie miejsca w sklepie (z odpowiednim światłem, tłem i produktami uzupełniającymi). Styliści online pomagają markom zapewnić jak najkorzystniejszą prezentację online zarówno oferty dostępnej w sklepie poprzez optymalne fotografowane i komentowanej dalej online jaki oferty od początku dedykowanej do sklepów internetowych.
Nasze sklepy faktycznie stają się showroomami lub studiami fotograficznymi a same decyzje zakupowe powstają w głowach konsumentów przed wejściem do lokalu. Od dawna znane są wyniki badań z influence-central.com: "More than 90% of women consumers consider online reviews extremely/very important when making a purchase, and 89% of consumers say they always/most of the time do online research about a specific product they have in mind to buy. (...) 95% of women consumers say they find an online review more important than help from a salesperson. And after reading an online review and deciding to make a purchase, 84% of women consumers will buy the product online, with 16% making the purchase at a brick-and-mortar store." (https://influence-central.com/trendspotting/2015-influence-central-e-commerce-research-study-findings) i kto przegapia ten ruch, ten gapa.

Podsumowując, poza klasycznym bezpieczeństwem, sklepy muszą dawać intensywne przeżycie / doświadczenie marki w sposób namacalny, wykorzystując swoją przewagę nad obecnością online i równocześnie sklepy powinny zapewniać ciągłość z obecnością marki w sieci (online). Do łask wracają lokale poza galeriami handlowymi a same centra handlowe różnicują funkcję, weryfikują umowy najmu, przetasowują najemców i wielkości powierzchni.


Nasza pracownia od lat specjalizuje się w tworzeniu sieci sklepów i w krótkim czasie potrafimy odwiedzić, zinwentaryzować i mądrze zaprojektować zarówno pojedyncze sklepy, jak i duże sieci sklepów, biur czy punktów usługowych w całej Polsce.